Cei mai multi oameni au un cont pe cel putin o retea de socializare din cele disponibile. Deasemenea, isi petrec mare parte din timpul liber navigand pe acestea. Ce inseamna asta pentru o cosmeticiana? Lasand deoparte manualele, tratatele, articolele, studiile clinice si browserul pentru care opteaza, clientii actuali sau viitori ai cosmeticienei au acces si la numeroase sfaturi/pareri impartasite pe social media. Ne ramane asadar sa aflam raspunsul la intrebarea: Social media este prietenul sau dusmanul cosmeticienei? Daniela Blenovici, formator Scoala De Cosmetica dr. Manuela Ravescu, ne explica.
Voi incepe cu argumentele pentru care socializarea in online poate fi utila cosmeticienelor.
Sursa de informare
Atat pentru profesionisti, cat si pentru clienti, toate formele de social media pot reprezenta surse de informare. Cu mentiunea ca trebuie sa fim cat se poate de selective in ceea ce priveste sursele:
- Pe cine urmarim
- ce statut/pregatire/profesie are;
- cum filtram informatia;
- pe ce se bazeaza informatia furnizata? de exemplu: studii clinice, argumente, experienta personala/ profesionala;
- motivatia – informare/promovare.
O cosmeticiana poate intra astfel in contact cu specialisti din intreaga lume si poate invata din experientele acestora. Va recomand sa urmariti persoane pregatite sau bine informate, de la care sa aveti ce invata (medici dermatologi sau chirurgi plasticieni, farmacisti, cosmeticiene, formatori). Profesionisti care au acelasi scop ca voi, adica mentinerea frumusetii si sanatatii pielii.
De fiecare data insa, trebuie sa filtram informatia si sa ne raspundem la urmatoarele intrebari:
- A fost argumentata?
- Se bazeaza pe surse sigure?
- Are sens/logica?
In special de cand a inceput pandemia si lumea s-a mutat in online, s-au creat nenumarate posibilitati de a intra in contact cu specialisti din intreaga lume. Si chiar de a participa la cursuri cu formatori disponibili in alte tari, pentru care inainte ar fi trebuit sa suporti si costurile cu deplasarea si cazarea.
Metoda de promovare
Sa nu uitam ca cea mai veche forma de promovare si cu cel mai sigur succes ramane recomandarea verbala. Acea recomandare care vine din partea clientelor tale, cele care deja ti-au trecut pragul si au fost multumite de serviciile oferite. Clientii fericiti sunt cei care te vor promova gratuit si fara efort. Asa ca trebuie doar sa iti faci treaba foarte bine.
Cel mai bun mod de a te adresa unei intregi comunitati de prieteni este pe social media. De fiecare data cand o clienta va impartasi experienta ei din cabinetul tau de cosmetica, pe Facebook, Instagram, TikTok, toata comunitatea ei va afla despre tine si despre serviciile pe care le oferi, nu doar prietenele ei apropiate. Exista chiar o vorba Degeaba esti cea mai buna, daca nu stie nimeni de tine. Este dovedita credibilitatea crescuta a opiniilor venite din partea altor persoane, in comparatie cu prezentarile personale.
Retelele sociale ofera optiunea de conturi profesionale, separate de cele personale, cu o multitudine de instrumente menite sa te ajute sa ajungi mai aproape de posibilii tai clienti. Aceste conturi profesionale au rubrica de “recenzii” si poti ruga clientele sa te recomande si acolo. Te poti adresa unui public mai larg cu ajutorul campaniilor publicitare, pentru care costurile pot fi destul de reduse, in functie de obiective. Campaniile sunt personalizate in functie de dorintele tale.
Marele avantaj al social media este posibilitatea de a publica poze si videoclipuri.
Poti arata celor interesati de anumite proceduri cum arata rezultatele, prin poze before/after, astfel incat sa decida daca sunt conforme cu asteptarile lor.
Poti publica videoclipuri cu modul de realizare al unor tratamente si proceduri, pentru ca fiecare client sa inteleaga cum se desfasoara o sedinta sau videoclipuri in care poti vorbi despre subiecte de interes pentru urmaritorii tai. Acestia vor sesiza ca tu esti bine pregatita, ca stii despre ce vorbesti si ce faci. Astfel, te vei pozitiona ca “expert” in fata publicului tau, asa cum spune Alexandra Draganescu, formator in cadrul cursurilor de cosmetica.
Alexandra este specialist in marketing. Expertiza ei aduce plusvaloare cursurilor noastre, asa ca am introdus in programa cursului de calificare in cosmetica si un curs de “Marketing in era social media”, in care ea le prezinta elevelor cum sa foloseasca retele de socializare in beneficiul lor.
Cand devine social media dusmanul specialistului in beauty
Dupa cum am mentionat la inceput, clientii nostri, actuali sau viitori, isi petrec timpul liber socializand online. Si nu au access doar la informatiile noastre sau ale altor experti, ci si la parerile si sfaturile tuturor. De aici pot aparea probleme pentru cosmeticienele care se straduiesc sa isi invete clientii cum sa isi ingrijeasca corect pielea, ce produse sa foloseasca si cum. De cele mai multe ori, clientul regaseste informatii de skincare la tot pasul pe internet si nu stie ce sa mai creada. Din pacate, nu stie in cine sa aiba incredere. Vede tot felul de trenduri si pare de inteles, cand vezi ca toti fac acelasi lucru, iti vine sa faci si tu, fara a mai tine cont daca iti trebuie sau nu.
Oricine poate spune orice pe internet
Nu toate afirmatiile sunt sustinute si de dovezi, asa ca au aparut suspiciuni de-a lungul timpului, care au afectat in mod nejustificat unele companii. De exemplu, in trecut s-a mentionat ca unele ingrediente sunt nocive pentru sanatatea pielii, lumea a evitat sa le mai foloseasca, dar afirmatia nu a fost demonstrata pana in prezent. Din acest motiv, nu trebuie sa ne grabim sa percepem informatia ca fiind corecta. Daca ni se pare nesigura, putem cerceta suplimentar subiectul.
Si cand spun oricine, din pacate chiar oricine, specialist sau nu, ne invata ba pe Facebook, ba pe Instagram sau TikTok, cum sa ne ingrijim pielea.
Persoane fara pregatire in domeniu ne dau sfaturi neavizate, ne spun ce produse au folosit si ne indeamna sa le cumparam. Daca acel produs chiar a fost testat de persoana care face recomandarea, clientul ar trebui sa inteleaga ca este o parere personala, subiectiva, e ceva ce a mers bine pe pielea cuiva, cu un anumit tip de ten sau cu o afectiune. Dar produsele nu sunt universal valabile, nu se potrivesc oricui.
Rutina de ingrijire trebuie personalizata in functie de tenul nostru si particularitatile acestuia, de catre un specialist – cosmeticiana sau medic dermatolog.
Clientul ar trebui sa se intrebe mereu care este motivatia acestor persoane, pentru ca vorbim despre influenceri in beauty care sunt platiti pentru a promova anumite produse. Ei au castiguri financiare pentru a lauda un produs sau serviciu online, chiar daca l-au testat sau nu.
Marile companii stiu ca oamenii cumpara in baza recenziilor, asa ca platesc astfel de influenceri. Din pacate pentru client, motivatia influencerilor nu este similara cu cea a cosmeticienei. Influencerul vrea sa cumperi, cosmeticiana vrea sa ai pielea mai sanatoasa. Si inca o tema de gandit: daca nu iti place ceva, ii vei spune cosmeticienei, dar daca nu iti place produsul cumparat in functie de o recomandare pe care ai vazut-o online, vei reclama cuiva acest lucru? Si cine va repara consecintele utilizarii unui produs neadecvat? Va raspund eu la ultima – cosmeticiana.
Nu doar informatii, ci si poze ori video inselatoare
Pe social media, nu doar informatiile pot fi inselatoare, ci si partea de media, respectiv pozele. Unele sunt prelucrate exagerat, in tot felul de aplicatii, pentru a imbunatati rezultatele obtinute. Acest lucru poate sa le frustreze pe cosmeticiene, care se pot intreba de ce rezultatele lor nu sunt la fel, pentru aceeasi procedura, desi o executa corect. Pentru client, asta inseamna asteptari nerealiste. Poate avea aceste asteptari in ceea ce te priveste, desi nu tu ai postat acele poze fake.
Chiar daca pe aceste retele putem atrage clienti noi, din pacate, cei care vin din astfel de surse nu sunt statornici. Ei vor naviga in continuare pe internet si, daca intalnesc alt cont, al altei cosmeticiene care ii atrage, chiar si cu o poza falsa, vor renunta la serviciile noastre.
In concluzie, as spune ca social media este si prietenul, dar si dusmanul cosmeticienelor. Ne ajuta sa invatam si sa ne promovam, dar face ca educarea clientilor nostri sa fie mai dificila. Si vorbesc din experienta, este mult mai usor sa educi un client needucat, decat un client care e prost informat. Nu trebuie sa renuntam.